تهران - زعفرانیه بلوار بهزادی

ما را دنبال کنید

سوالی دارید بپرسید ؟

021-91099678

رشته پزشکی در آلمان

✔️ تحصیل رشته پزشکی در آلمان 🇩🇪 ( شرایط پذیرش و هزینه ها)

دانشگاه ‌های دولتی آلمان به شدت پژوهش‌ محور هستند و آموزش بسیار جامعی را برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان ارائه می ‌دهند. برای تحصیل در رشته پزشکی عمومی (MBBS)  این کشور، بیش از ۳۰ گرایش تخصصی وجود دارد. تا جایی که متقاضیان علاقه مند از چشم پزشکی تا پزشکی قانونی، می‌ توانند مسیرهای مختلف پزشکی را دنبال کنند.

به صورت کلی نیز، آلمان به عنوان یکی از قطب‌ های اقتصادی جهان، همواره مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌ المللی بوده است. این شهرت و محبوبیت به سیستم آموزشی دولتی قوی و دانشگاه ‌های تحقیقات‌ محور این کشور بر می گردد که میزبان بیش از ۴۰۰ هزار دانشجوی بین‌ المللی است.

با این حال، رقابت برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان بسیار شدید است و تنها تعداد محدودی از دانشجویان موفق به پذیرش می ‌شوند. همچنین، اکثر برنامه ‌های پزشکی به زبان آلمانی ارائه می ‌شوند که چالش دیگری برای دانشجویان خارجی است.

به همین دلیل، ما به منظور بالا بردن شانس پذیرش شما و کمتر مواجهه شدن با چالش های مهاجرت تحصیلی به آلمان، در ادامه مقاله اطلاعات کاملی برای تحصیل پزشکی به زبان آلمانی و انگلیسی، سایر شرایط پذیرش و هزینه تحصیل پزشکی در آلمان را در اختیار شما قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

خلاصه ای از تحصیل رشته پزشکی در آلمان

برنامه ارائه شدهمدرک MD برای تحصیل پزشکی در آلمان
نوع مدرکبرنامه کارشناسی ارشد طولانی مدت
مدت زمان6 سال
شرایط پذیرش• گواهی فارغ‌التحصیلی دبیرستان یا دیپلم آموزش متوسطه با زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی به عنوان دروس اجباری
• اثبات تسلط به زبان ‌های انگلیسی و آلمانی (سطح تسلط C1/B2 برای تحصیل MBBS در آلمان)
• کسب حداقل 50 درصد نمره در آزمون ورودی خاص دانشگاه و مصاحبه
• تمام سوابق تحصیلی گذشته
• دیپلم متوسطه
مدارک مورد نیاز• نامه انگیزشی
• بیانیه ‌ای مبنی بر تایید تاریخ فارغ ‌التحصیلی دبیرستان و تاریخ صدور دیپلم دبیرستان
• گذرنامه
• اثبات پرداخت هزینه‌ ها
میانگین شهریه• برای دانشگاه ‌های خصوصی سالانه 28000 یورو و بالاتر
• برای موسسات دولتی سالانه 1000 تا 2000 یورو به عنوان شهریه ترم
زبان آموزشآلمانی. تنها دانشگاه UMCH مدرک پزشکی در مقطع کارشناسی را به زبان انگلیسی در آلمان ارائه می ‌دهد.
آزمون ورودیدارد.
مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

مزایای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

وقتی صحبت از تحصیل پزشکی در اروپا می ‌شود، گزینه ‌ها و کشورهای زیادی پیش روی شما قرار می گیرد. اما چرا باید آلمان را انتخاب کرد؟. این موضوع تا حد زیادی به اهداف و علایق شما بستگی دارد. با این حال در ادامه به چند مورد از مهم ترین دلایل دانشجویان خارجی برای انتخاب آلمان جهت تحصیل پزشکی در اروپا اشاره می کنیم که عبارت اند از:

آموزش باکیفیت بالا

اگر دانشجویی با انگیزه هستید و به دنبال یک سیستم آموزشی منحصر به فرد و چالش‌ برانگیز می ‌گردید؛ آلمان انتخاب ایده‌ آلی برای شما خواهد بود. دانشکده های پزشکی آلمان به خاطر تعهد خود به ارائه آموزش باکیفیت شناخته شده اند و نام آن ها هر ساله در لیست دانشگاه های برتر دنیا برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان قرار می گیرد.

اعتبار بسیار بالای مدرک پزشکی دانشگاه های آلمان در جهان

اگر به دنبال مدرک پزشکی با تاییدیه جهانی هستید که بتواند به شما در بازار کار برتری بدهد؛ مدارک پزشکی آلمانی در سراسر اتحادیه اروپا شناخته شده است و درهای فرصت‌ های شغلی متنوعی را در زمینه پزشکی به روی شما باز می‌ کند.

وجود دانشگاه‌ های برتر پزشکی

 آلمان دارای سابقه طولانی در زمینه آکادمیک است و دانشکده‌ های پزشکی آن بخش بزرگی از آن هستند. آن‌ ها طیف گسترده‌ ای از برنامه های پزشکی را برای مطابقت با ترجیحات مختلف ارائه می دهند.

در واقع، آلمان 49 دانشگاه برتر چون دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ، دانشگاه فنی مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ دارد که مطابق با رتبه بندی جهانی QS 2024  در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

شهریه پایین تحصیل رشته پزشکی در آلمان

هزینه ‌های تحصیل پزشکی در آلمان در دانشگاه های دولتی عمدتاً شامل هزینه های انجمن دانشجویی و مشارکت اجتماعی می شود. این هزینه از 138 یورو تا 2200 یورو در هر ترم متغیر است که آن را بسیار مقرون به صرفه می‌ کند.

تجهیزات پیشرفته

تجهیزات در آموزش علم پزشکی اهمیت زیادی دارد. دانشگاه های آلمان نیز آزمایشگاه های مدرن و مجهزی را برای دانشجویان خود فراهم می ‌کنند. در نتیجه می توانند مهارت ‌های عملی مورد نیاز برای موفقیت در زمینه پزشکی را به شما ‌ارائه دهند.

جامعه دانشجویی متنوع

با بیش از 350000 دانشجوی بین‌ المللی، آلمان پر از فرهنگ‌ های مختلف است. لذا شما در طول تحصیل رشته پزشکی در آلمان ،فرصت تعامل با افرادی از سراسر جهان را خواهید داشت.

آینده‌ امیدوار کننده

پزشکان همیشه مورد نیاز هستند و مدرک پزشکی آلمان اعتبار بالایی در بازار کار دارد. فارغ‌ التحصیلان پزشکی در آلمان می‌ توانند انتظار داشته باشند که پس از فارغ التحصیلی به طور متوسط ​​68300 یورو حقوق دریافت کنند.

طول دوره و ساختار تحصیل رشته پزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی در آلمان حدود شش سال و سه ماه، تمام وقت طول می‌ کشد. این برنامه به مراحل مختلفی تقسیم می ‌شود که هر کدام امتحانات خاص خود را دارند.

از این مراحل عبارت اند از:

آموزش پیش‌ بالینی

مرحله اول دو سال (چهار ترم) طول می‌ کشد و به عنوان یک “دوره پیش بالینی” یا “آمادگی” توصیف می ‌شود. این بخش از دوره عمدتاً آکادمیک است و مفاهیم پزشکی و علمی عمومی را که دانشجویان باید بدانند، معرفی می ‌کند.

آموزش پیش‌ بالینی با آزمون Ärztliche Prüfung به پایان می ‌رسد. موفقیت در این آزمون به دانشجویان امکان می ‌دهد وارد دوره ‌های پزشکی و تمرین پزشکی در سطح کارآموزی شوند.

آموزش بالینی

در دومین مرحله، دانشجویان سه سال (6 ترم) آموزش بالینی را در طول دوره تحصیل رشته پزشکی در آلمان انجام خواهند داد. به طور کلی، این مرحله آموزش پزشکی شامل گذراندن دوره کارآموزی در یک بیمارستان نزدیک محل تحصیل است. دانشجویان با پزشکان و پرستاران همکاری نزدیک خواهند داشت و در عمل ‌های جراحی شرکت خواهند کرد.

این مرحله با یک آزمون عملی از مهارت‌ های بالینی شما به پایان می ‌رسد.

ارزیابی عملی

مرحله نهایی دوره تحصیل رشته پزشکی در آلمان یک سال طول می‌کشد و شامل آموزش عملی تحت نظارت در بیمارستان‌ های دولتی است. در این مرحله دانشجویان مسئولیت بیشتری پیدا می‌ کنند و توانایی ‌ها و خلق و خوی آن‌ ها به دقت ارزیابی می ‌شود.

آزمون نهایی

در نهایت، برای تکمیل دوره تحصیل رشته پزشکی در آلمان ،باید در آزمون دولتی MBBS شرکت کرد. سپس با موفقیت در آن تأییدیه جمهوری فدرال (که مجوز شما برای طبابت را تأیید می‌ کند) دریافت کرد.

هزینه تحصیل رشته پزشکی در آلمان

هزینه تحصیل رشته پزشکی در آلمان

از سال 2014، اکثر دوره های دانشگاهی برای دانشجویان بین ‌المللی در آلمان رایگان شد. اما تحصیل پزشکی یک استثنا بود. لذا هزینه تحصیل پزشکی در این کشور متناسب با ملیت و اینکه در دانشگاه دولتی یا خصوصی تحصیل می‌ کنید بستگی دارد.

به این صورت که دانشجویان اتحادیه اروپا هزینه ‌های اداری کمی پرداخت می ‌کنند که معمولاً تا 300 یورو است. در حالی که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید هزینه تحصیل رشته پزشکی در آلمان را پرداخت کنند. اما هزینه ‌ها نسبت به سایر کشورها نسبتا کم و معمولاً از 1500 تا 3500 یورو در سال متغیر است.

دانشگاه‌ های خصوصی نیز، شهریه بالاتری برای دانشجویان بین ‌المللی نسبت به دانشگاه ‌های دولتی دریافت می ‌کنند. همچنین، برخی از دانشکده ‌های پزشکی در ایالت بادن-وورتمبرگ شهریه را برای دانشجویان بین‌ المللی مجددا معرفی کرده ‌اند که باعث شده تحصیل در آنجا نسبت به سایر مناطق آلمان گران ‌تر شود.

علاوه بر شهریه دانشگاه، دانشجویان در زمان تحصیل در آلمان هزینه های دیگری نیز دارند که می تواند به شرح زیر باشد:

هزینه هامبلغ به یورو
اسکان6000-8000 یورو
غذا، غذاخوری و پوشاک4800 یورو
کتاب های درسی و لوازم800-1000 یورو
بیمه سلامت1200 یورو
هزینه های شخصی1500 یورو
مجموع14300-16500 یورو
شرایط پذیرش برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

شرایط پذیرش برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

وقتی برنامه و دانشگاه پزشکی مورد نظر خود را در آلمان انتخاب کردید؛ باید شرایط ورود را بررسی کنید. این شرایط ممکن است از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد.

با این حال، ما در ادامه لیستی از مدارک و صلاحیت‌ هایی که به طور کلی برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های آلمان به عنوان یک دانشجوی بین‌ المللی نیاز دارید، اشاره می کنیم که عبارت اند از:

مدارک تحصیلی قبلی

این مدارک باید با استانداردهای تعیین شده توسط دانشکده های پزشکی آلمان مطابقت داشته باشد. برای بررسی مطابقت مدارک خود با استانداردهای دانشگاه می توانید با کارشناسان ما در مجموعه گام اول رویش جوانه تماس بگیرید.

در صورتی که مدارک شما مطابق با استاندارهای دانشگاه انتخابی برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان نباشد؛ ممکن است نیاز به گذراندن یک دوره آمادگی یک ساله داشته باشید.

ریزنمرت تحصیلی

داشتن نمرات بالا برای ورود به دانشکده های پزشکی رقابتی آلمان ضروری است. نمرات بالاتر به خصوص در دروس مرتبط با پزشکی مانند زیست ‌شناسی و شیمی شانس شما برای پذیرش در دانشگاه انتخابی را افزایش می دهد.

تسلط به زبان آلمانی و انگلیسی

اکثر برنامه ‌های پزشکی در آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌ شوند. بنابراین باید مدرکی مبنی بر مهارت در زبان آلمانی به دانشگاه ارائه دهید. سطح مورد نیاز بسته به دانشگاه متفاوت است. اما بسیاری از دانشگاه ها گواهی سطح C1 را می خواهند. اگر نیاز به شرکت در یک دوره آمادگی (Studiencolleg) دارید، گواهی B1 آلمانی ممکن است پذیرفته شود.

علاوه بر این، با وجود اینکه دوره های تحصیلی و آموزش های عملی برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان به زبان آلمانی ارائه شود؛ دانشجویان پزشکی باید به زبان انگلیسی نیز مسلط باشند. دلیل این امر آن است که بسیاری از متون علمی و تحقیقات پزشکی به زبان انگلیسی نوشته می ‌شوند.

قبولی در آزمون ورودی

برخی از دانشکده های پزشکی نیاز دارند که شما در آزمون های خاصی شرکت کنید تا مناسب بودن شما برای برنامه مورد نظر ارزیابی شود.

ویزای دانشجویی برای تحصیل پزشکی در آلمان

تمام دانشجویان برای تحصیل در آلمان نیاز به ویزای دانشجویی معتبر از سفارت آلمان دارند. این کار نیازمند خرید بیمه درمانی و (معمولاً) افتتاح یک حساب مسدود شده برای ذخیره هزینه‌ های زندگی یک ساله در آلمان است. با این روش می‌ توانید در طول تحصیل پزشکی خود، اجازه اقامت دائم دریافت کنید.

دوره آمادگی (Studienkolleg) برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

برای اینکه دانشجویان بین ‌المللی از کشورهای غیر اتحادیه اروپا بتوانند پس از دبیرستان برای دانشگاهی در آلمان درخواست پذیرش بدهند و در آن جا تحصیل کنند؛ معمولاً باید یک سال آمادگی به نام دوره Studienkolleg را بگذرانند.

این دوره دو ترمه شامل آموزش زبان آلمانی و دروس پایه دانشگاهی است و دانشجویان را برای تحصیل در سیستم آموزش عالی آلمان آماده می ‌کند. همچنین به آن‌ها کمک می ‌کند تا مهارت ‌های زبانی خود را بهبود بخشند.

این دوره با شرکت و موفقیت متقاضیان در آزمون Feststellungsprüfung به پایان می‌رسد. بعد از قبولی در این آزمون دانشجویان بین ‌المللی اجازه ورود به سیستم آموزش عالی آلمان را خواهند داشت.

برای دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی دارند؛ گذراندن دوره M-Course در Studienkolleg الزامی است. این دوره تخصصی دانشجویان را برای ورود به رشته پزشکی آماده می‌ کند.

دانشگاه های برتر برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های آلمان که هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به تحصیل در رشته پزشکی را جذب می کنند را معرفی می کنیم.

نام دانشگاهرتبه در QSمهلت ارسال درخواستهزینه ترم (یورو)
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ#54تابستان: 15 ژانویه 2024 | زمستان: 15 جولای 2024100
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)#37تابستان: 15 ژانویه 2024 | زمستان: 15 جولای 20246000
دانشگاه هایدلبرگ#=8715 جولای 20241500
دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه هومبولت برلین#98تابستان: 15 ژانویه 2024 | زمستان: 15 جولای 20241500
دانشگاه فنی آخن#10615 جولای 2024300
دانشگاه فنی درسدن#=24615 جولای 2024300
دانشگاه گوته فرانکفورت#=30215 جولای 2024369
دانشگاه فیلیپس ماربورگ#761-77015 جولای 20241500
دانشگاه روپرت کارلس هایدلبرگ#2131 مه 2024151
دانشگاه ابرارد کارلس توبینگن#21315 جولای 2024166.80
دانشگاه پزشکی هانوفر#=4811 مارس 2024355
دانشگاه آلبرت لودویگ فرایبورگ#=1924 آوریل 20241500
دانشگاه هامبورگ#2051 آوریل 2024335

بورسیه تحصیلی برای تحصیل رشته پزشکی در آلمان

با تحصیل پزشکی در آلمان می توانید از بسیاری از بورسیه های بین المللی استفاده کنید. این بورسیه ها می توانند به شما کمک کنند تا هزینه های زندگی و تحصیل خود را در طول دوره تحصیل در آلمان پوشش دهید. به برخی از این بورسیه ‌ها در جدول زیر شاره می کنیم:

بورسیه تحصیلیشرایط دریافت بورسیهمبلغ بورسیه
امیرانادانشجویان پزشکی یا دندانپزشکی با نیاز مالیپوشش هزینه ‌های تحصیلی تا یک سال
آلمانبرتری تحصیلی300 یورو در ماه
SIST LMU Study Scholarshipدانشگاه LMU، برتری تحصیلی، نیاز مالی (CV، نامه انگیزشی، 2 توصیه‌ نامه)متغیر
Deutschland Stipendium Programثبت ‌نام در دانشگاه ها و کالج های آلمان، شایستگی تحصیلی، دستاوردهای شخصی300 یورو

علاوه بر این، می توانید از برنامه هایی مانند بورسیه‌ های خدمات تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) و دوره‌ های مشترک کارشناسی ارشد اراسموس موندوس استفاده کنید.

در نهایت، مهم است به یاد داشته باشید که حتی بدون بورسیه کامل، تحصیل رشته پزشکی در آلمان به دلیل شهریه رایگان می تواند از نظر مالی مقرون به صرفه باشد. همچنین، پس از فارغ التحصیلی و ورود به دوره تخصص، پزشکان در آلمان درآمد خوبی خواهند داشت.

چشم ‌انداز شغلی پس از فارغ ‌التحصیلی پزشکی در آلمان

چشم ‌انداز شغلی پس از فارغ ‌التحصیلی پزشکی در آلمان

پس از فارغ التحصیلی از رشته پزشکی در آلمان و دریافت مجوز پزشکی (approbation)، شما به عنوان یک پزشک حرفه‌ ای واجد شرایط کار در بخش‌ های مختلف حوزه پزشکی خواهید بود. در نتیجه می‌ توانید در بیمارستان ‌ها، کلینیک ‌ها، مراکز تحقیقاتی، صنعت داروسازی و بخش بهداشت عمومی مشغول به کار شوید.

به عنوان مثال، از مهم ترین مشاغلی که بعد از تحصیل رشته پزشکی در آلمان می توانید به آن مشغول شوید عبارت اند از:

عنوان شغلیمیانگین حقوق به یورو
امدادگر پزشکی37,000
پرستار ثبت‌نام شده34,800
دستیار پزشکی23,300
دستیار جراحی44,280
بینایی‌ سنج103,320
کاردرمانگر56,700
تکنسین آزمایشگاه33,240
فیزیوتراپیست83,400
متخصص تغذیه86,520

طیف وسیعی از مشاغل با درآمدهای مختلف برای فارغ‌ التحصیلان پزشکی در آلمان وجود دارد. میزان حقوق بسته به تخصص، تجربه و موقعیت مکانی شغل متفاوت است. به عنوان مثال، در زیر میزان حقوق پزشکان در برخی از شهرهای پردرآمد آلمان را بیان می کنیم که عبارت اند از:

  • برلین: 122400 یورو
  • هامبورگ: 120000 یورو
  • فرانکفورت: 114240 یورو
  • دوسلدورف: 112560 یورو

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با شرایط تحصیل رشته پزشکی در کشور آلمان آشنا کنیم. از جمله مواردی که به آن ها پرداختیم، می‌ توان به مراحل پذیرش، هزینه های تحصیل، فرصت های شغلی پس از فارغ التحصیلی؛ همچنین حقوق دریافتی پزشکان در آلمان اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تحصیل پزشکی در آلمان، می توانید با کارشناسان مجرب ما در مجموعه گام اول رویش جوانه تماس بگیرید. همکاران ما با تکیه بر سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره تحصیلی در آلمان، آماده اند تا شما را در تمامی مراحل تحصیل پزشکی در آلمان همراهی کند. کارشناسان ما در مجموعه گام اول رویش جوانه به شما کمک می کنند تا:

  • دانشگاه مناسب خود را انتخاب کنید.
  • مدارک مورد نیاز را آماده کنید.
  • در آزمون ‌های ورودی شرکت کنید.
  • ویزای تحصیلی خود را اخذ کنید.
  • با زندگی در آلمان آشنا شوید.

با استفاده از شماره تماس های موجود در سایت می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.