تهران - زعفرانیه بلوار بهزادی

ما را دنبال کنید

سوالی دارید بپرسید ؟

021-91099678

آشنایی با دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی

آشنایی با دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی

تحصیل در دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی با مزایای فوق العاده ای چون تحصیل رایگان، دریافت بورسیه های تحصیلی، قرار گرفتن در یک محیط بین الملل و … همراه خواهد بود.

کشور آلمان به خاطر برتری در مهندسی و تأکید بر یادگیری عملی و نوآوری، شهرت جهانی دارد. مدرک برنامه ‌های مهندسی از دانشگاه های این کشور نیز، نه تنها در آلمان بلکه در سراسر دنیا معتبر هستند. به همین دلیل، فارغ ‌التحصیلان رشته های مهندسی در آلمان اغلب از چشم‌ اندازهای شغلی عالی برخوردار می ‌شوند.

علاوه بر این، به امکانات و منابع پیشرفته ‌ای دسترسی دارند که به آن ‌ها امکان کسب تجربه عملی و توسعه مهارت‌ های فنی کلیدی را می‌ دهد. همچنین، بسیاری از دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی ارتباطات قوی با صنعت برقرار کرده ‌اند. لذا می توانند فرصت‌ های متعددی را برای کارآموزی، همکاری‌ های پژوهشی و کاریابی برای دانشجویان خود فراهم کنند.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در ادامه مقاله شما را برترین دانشگاه های مهندسی آلمان آشنا کنیم.

انواع دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی

انواع دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی

هنگام جستجوی دوره ‌های مهندسی در آلمان، احتمالاً با نام ‌های مؤسساتی برخورد می ‌کنید که شامل Technische Universität، Universität، Technische Hochschule می شود. اما تفاوت این موسسات با یکدیگر چیست؟

Universität (دانشگاه)

این یک دانشگاه «معمولی» به حساب می آید. دوره ‌ها معمولاً جامع هستند و طیف وسیع‌ تری از آموزش در آن ها ارائه می‌ شود. همچنین انتخاب واحدهای اختیاری/فرعی در موضوعات غیرفنی در آن ها آسان ‌تر است.

Technische Universität ( دانشگاه فنی)

گاهی اوقات به این دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی  دانشگاه فناوری نیز می ‌گویند. این مؤسسه‌ که بر زمینه‌ های فناوری تمرکز دارد و در این حوزه‌ها بسیار باصلاحیت است؛ اساساً یک مؤسسه آموزشی تخصصی در رشته ‌های فنی به حساب می آید.

انتخاب واحدهای اختیاری یا فرعی در موضوعات غیرفنی در این موسسات ممکن است محدود باشد.

Hochschule für Angewandte Wissenschaften (UAS) (دانشگاه علوم کاربردی)

این مؤسسه‌ بیشتر جنبه عملی تایید دارد و پژوهش در آن کم‌ رنگ‌ تر است. به همین دلیل، آن ‌ها معمولاً در سطح بین ‌المللی رتبه ‌بندی نمی ‌شوند (برای رتبه ‌بندی بین‌ المللی امتیاز پژوهش الزامی است). همچنین به طور کلی برنامه ‌های دکترا ارائه نمی ‌دهند. اکثر دانشگاه‌ های علوم کاربردی دولتی هستند؛ در حالی که تقریباً همه دانشگاه‌ های خصوصی در آلمان از نوع دانشگاه‌ های علوم کاربردی هستند.

Technische Hochschule (دانشکده فنی)

این نوع از دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی با Technische Universität  (دانشگاه فنی) به راحتی اشتباه گرفته می ‌شود. این در حالی است که  Technische Hochschulشبیه به دانشگاه علوم کاربردی است. رویکرد عملی‌ تری اتخاذ می ‌کند و پژوهش کم‌ تری دارد (که باز هم به این معنی است که آن‌ ها اغلب در سطح بین‌ المللی رتبه ‌بندی نمی‌ شوند).

البته دانشگاه صنعتی آخن (RWTH Aachen) به عنوان یک دانشگاه فنی «اصلی» یک استثنا به حساب می آید.

همه این گزینه ‌ها برای تحصیل در رشته مهندسی در آلمان عالی هستند. زیرا تمامی مؤسسات آموزشی در آلمان باید استانداردهای بسیار سختی را رعایت کنند.

نکته مهم این است که در نظر بگیرید چه چیزی برای شما و سبک یادگیری شما مناسب‌ تر است. همچنین، در نظر بگیرید کدام برنامه تحصیلی بهترین مطابقت را با مهارت ‌هایی دارد که می ‌خواهید برای حرفه آینده خود به دست آورید.

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

بهترین دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی

دانشگاه های آلمان طیف گسترده ‌ای از برنامه ‌های تحصیلی مهندسی را به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می ‌دهد. بر اساس رتبه ‌بندی QS، این کشور در رشته مهندسی جایگاه ویژه‌ای دارد. به طوری که پنج دانشگاه معتبر این کشور در بین 100 دانشگاه برتر و 12 دانشگاه آن در بین 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

در جدول زیر می توانید لیستی از 10 دانشگاه برتر آلمان برای تحصیل در رشته‌ های مهندسی در سال 2024 بر اساس آخرین رتبه‌ بندی ‌های QS را مشاهده کنید.

رتبه و رنک دانشگاه های برتر آلمان در رشته های مهندسی
نام دانشگاهرتبه در آلمانرتبه در QS
دانشگاه فنی مونیخ (TUM)119
دانشگاه فنی برلین (TU Berlin)245
موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)348
دانشگاه صنعتی آخن (RWTH Aachen)454
دانشگاه درسدن599
دانشگاه فنی دارمشتات6155
دانشگاه اشتوتگارت7175
دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ (LMU)8216
دانشگاه هومبولت برلین9222
فردریش-آلکساندر ارلانگن-نورنبرگ10235

معرفی بهترین دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی

در میان برترین دانشگاه های آلمان برای تحصیل مهندسی، دانشجویان گزینه های فراوانی برای انتخاب دارند که هر کدام نقاط قوت و فرصت های منحصر به فردی را ارائه می دهند. این دانشگاه ها به طور مداوم رتبه و رنک مناسبی از نظر آموزش مهندسی و تحقیقات دریافت کرده اند. دانشجویان بین الملل زیادی نیز از سراسر جهان جذب می کنند.

از این دانشگاه ها عبارت اند از:

1. دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)  یکی از برجسته‌ ترین مؤسسات آموزشی آلمان در بین دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی به شمار می‌ رود. شهرت این دانشگاه فراتر از آلمان بوده و بر اساس رتبه‌ بندی جهانی دانشگاه ‌های QS در سال ۲۰۲۳ رتبه 49 را به خود اختصاص داده است. همچنین به طور مداوم به عنوان برترین دانشگاه مهندسی آلمان معرفی می شود.

این دانشگاه طیف گسترده‌ ای از دوره‌ های مهندسی را در رشته ‌های مختلف از جمله مکانیک و برق، عمران، علوم کامپیوتر و هوافضا ارائه می ‌دهد. به خاطر تأکید بر یادگیری عملی و نوآوری نیز به شهرت رسیده است. علاوه بر این، با فراهم آوردن امکانات پیشرفته برای دانشجویان خود و همکاری نزدیک با شرکای دانشگاهی و صنعتی، این اطمینان را به دانشجویان می دهد که تجربه عملی و دانش مدرن و به روزی در زمینه پژوهش‌ های نوآورانه کسب می کنند.

  • نوع دانشگاه: عمومی
  • دانشجویان بین الملل: 41%
  • رتبه جهانی در تایمز در سال 2024: 38
  • رتبه جهانی در ARWU در سال 2024: 52
  • تعداد برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی: 75
  • اعتبار از نظر وزارت علوم: دارد
دانشگاه فنی برلین دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی

2. دانشگاه فنی برلین

دانشگاه فنی برلین (TU Berlin) با قرار گرفتن در رتبه ۱۵۸ در رتبه‌ بندی جهانی دانشگاه ‌های QS در سال ۲۰۲۳؛ همچنین به لطف رویکرد پژوهش‌ محور خود در آموزش مهندسی، پیشرو در این زمینه شناخته می‌ شود. این دانشگاه مانند دیگر دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی طیف گسترده‌ ای از دوره‌ های مهندسی از جمله مهندسی هوافضا، مکانیک، برق، علوم کامپیوتر، عمران، علوم کشاورزی و باغبانی و محیط زیست را ارائه می دهد.

علاوه بر این، دانشگاه فنی برلین بر نوآوری و کارآفرینی تأکید دارد. لذا توانسته است محیطی را برای دانشجویان فراهم کند تا تشویق به تفکر خلاقانه و توسعه راه‌ حل‌ هایی برای چالش ‌های واقعی جهان شوند.

  • نوع دانشگاه: عمومی
  • دانشجویان بین الملل: 28%
  • رتبه جهانی در تایمز در سال 2024: 139
  • رتبه جهانی در ARWU در سال 2024: 201-300
  • تعداد برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی: 20
  • اعتبار از نظر وزارت علوم: دارد

3. موسسه فناوری کارلسروهه (KIT)

موسسه فناوری کارلسروهه (KIT) از دیگر موسساتی است که به عنوان یکی از برجسته ‌ترین دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی شناخته می ‌شود. این دانشگاه ها در رتبه ‌بندی جهانی دانشگاه‌ های QS در سال ۲۰۲۳ جایگاه 141 را به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه طیف گسترده‌ ای از دوره‌ های مهندسی از جمله مهندسی مکانیک، شیمی، علوم کامپیوتر، برق و محیط زیست را ارائه می دهد. به خاطر تاکید بر رویکرد بین ‌رشته ‌ای و تشویق همکاری بین بخش‌ های مختلف مهندسی نیز مشهور شده است.

علاوه بر این، با ارائه محیطی پژوهش‌ محور و امکانات پیشرفته، فرصت‌ های فراوانی را برای نوآوری و توسعه مهارت‌ های عملی در اختیار دانشجویان قرار می ‌دهد.

  • نوع دانشگاه: عمومی
  • دانشجویان بین الملل: 20%
  • رتبه جهانی در تایمز در سال 2024: 180
  • رتبه جهانی در ARWU در سال 2024: 201-300
  • تعداد برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی: 19
  • اعتبار از نظر وزارت علوم: دارد

4. دانشگاه صنعتی آخن (RWTH Aachen)

دانشگاه صنعتی آخن یکی از دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی محسوب می شود که به خاطر برنامه درسی قوی مهندسی و ابتکارات جامع در زمینه پژوهش مشهور شده است. این دانشگاه در رتبه‌ بندی جهانی دانشگاه‌ های QS در سال 2023 رتبه 147 را کسب کرده و طیف گسترده‌ ای از دوره‌ های مهندسی را ارائه می ‌دهد.

 رشته های ارائه شده در این دانشگاه شامل مهندسی مکانیک و برق، مهندسی شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی زیست پزشکی و … می ‌شود.

همکاری ‌های آن با صنایع مختلف نیز به دانشجویان امکان شرکت در پروژه ‌های واقعی و کسب تجربه عملی را می ‌دهد. به دنبال آن، امکان استخدام دانشجویان پس از فارغ‌ التحصیلی را نیز افزایش می‌ دهد.

  • نوع دانشگاه: عمومی
  • دانشجویان بین الملل: 28%
  • رتبه جهانی در تایمز در سال 2024: 105
  • رتبه جهانی در ARWU در سال 2024: 201-300
  • برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی: ارشد مهندسی خودرو، لیسانس علوم کامپیوتر، ارشد مهندسی رایانه و بیش از 43 برنامه دیگر
  • اعتبار از نظر وزارت علوم: دارد

5. دانشگاه اشتوتگارت

از دانشگاه های آلمان در رشته های مهندسی که به خاطر  ویژگی های متمایز و برجسته‌ خود در آموزش مهندسی، به ویژه در زمینه ‌هایی مانند خودرو، هوافضا، مکانیک و عمران شناخته شده است؛ باید به دانشگاه اشتوتگارت اشاره کرد.

این دانشگاه بر اساس رتبه‌ بندی موضوعی QS در سال ۲۰۲۳، رتبه ۴۳ جهان در رشته مهندسی – مکانیک، هوافضا و ساخت را به دست آورده است. طیف گسترده‌ ای از دوره‌ های تحصیلی را نیز ارائه می‌ دهد که به دانشجویان امکان می‌ دهد در حوزه‌ های مورد علاقه خود تخصص پیدا کنند.

ارتباطات قوی این دانشگاه با صنعت و تأکید بر آموزش عملی، دانشجویان را به مهارت ‌ها و دانش لازم برای موفقیت در صنعت مهندسی مجهز می‌ کند.

  • نوع دانشگاه: عمومی
  • دانشجویان بین الملل: 22%
  • رتبه جهانی در تایمز در سال 2024: #301-350
  • رتبه جهانی در ARWU در سال 2024: #301-400
  • تعداد برنامه های ارائه شده به زبان انگلیسی: 17
  • اعتبار از نظر وزارت علوم: دارد